Славица Гароња

„ЛЕТЊА ШКОЛА“

Град од папира

У најновијој, тематски разноврсној књизи приповедака Драгана Лакићевића, Љубавни регистар, пажњу ми је привукла, и не само зато што се налази на првом месту у збирци, његова прича „Летња школа“.
Чини ми се да је у њој садржан потенцијал једне велике романескне приповести о детињству, које јесте „почетак света“ кроз најчистија и најблиставија запажања јединке „кад смо најбоље видели“ што рече један песник, са свим чулним спознајама и сензацијама, које у приличној мери, касније избришу образовање, рационализам и свет Одраслих.
Свет детињства, свет чуда и непатвореност доживљаја и најобичнијих ствари, је саображен свету песника и зато је, у ствари, много песника са „душом детета“, тј. што су били већи песници, то су били ближи души детета. Из те перспективе у овој причи проговара и наш писац, дајући фину генезу оних првих импулса који ће га определити за превасходно песнички доживљај света, а што ће га потом пратити у животу и стваралаштву, без престанка.
Са помало једноставним називом „Летња школа“, аутор приповеда о свом боравку једног лета у сеоској школи, недалеко од родног града, у благородном женском окриљу баке и тетке, уз предивне пејзаже са протицањем реке Бистрице, у бескрајном лету без времена, које личи на вечност, бројне игре, управо и нарочито у летњој (пустој) школи, које буде и распламсавају машту, стварајући оно стање блиско блаженству, које се појављује само у детињству и касније врло ретко, или само код уметника – кад остваре дуго ношено дело у себи.
Из ове перспективе, дешава се нешто необично – деца, којима је доста „званичне“ школе у граду, магнетски привучена необичном ситуацијом (празна школа на селу, без својих ђака), сваки дан свог летњег распуста проводе у сеоској школској згради са само две учионице. Буди се машта, мењају се улоге и уопште сав до тада „научени“ ред – и јавља се онај чудесни, првобитни закон не само детињства, већ и читавог човечанства (тако често заборављан) – игра! Деца почињу да се „играју школе“, и како каже писац „Све је увек, лепше, кад је кобајаги, а не стварно“. Надомешћујући у игри и оне ђаке ове сеоске школе који су сад на распусту, по пашњацима и шумама, где напасају своја стада, замишљајући их, али и опонашајући, дечак њихово постојање домаштава и мирисима, који су остали иза те деце: уз креду и сунђер, прашину и паучину, ту је и „осушено пољско цвеће у тегли на прозору, опанци малих чобана који напасају краве пред полазак у школу, долазећи са торбацима и ужином – луком и сланином, сиром из каце, јабуком, са школским свескама и мастилом…“. И како каже писац, свега тога је било и у њиховој градској школи, али овде се учинило „друкчије, живописније, потребније“. Укратко, на овај, необавезан начин, схватили су да су са много више воље учили и памтили неке лекције, које, када су у граду учене за оцену, нису имале такву привлачност и ефекат трајно сачуваног знања. Дечија машта је потом преузела на себе и улогу одраслих – пронашавши прашњаве дневнике за прва четири разреда, глумила се учитељица (пишчева сестра), а они ученике, али сада у једној сасвим другачијој функцији, од оне „стварне“, и све је било зачудно, попут првих спознаја о теорији позоришта.
Најузбудљивија су била открића ликовних радова имагинарних ученика (које они неће никад упознати), и може се рећи да је ту у малом приказана и теорија уметности: у витринама су били цртежи, портрети, слике, фигуре од дрвета и гипса, пластелина, мозаици…У њима се најбоље сагледавао свет који су ови мали чобанчићи стварно живели: фигуре животиња и птица, главе стараца, вазе и алатке. И како каже писац, „највише узбуђује дрво“: гуслице, свирала, мале грабуље, профил народног хероја на трешњевој плочици, Његош…као и мозаици Косовског боја, Синђелића…Кроз ове фине минијатуре, писац посредује и време у којем је стасавао он и његова послератна генерација, рођена педесетих година 20. века.
Ипак најважнији део ове прозе, по мотиву, који би, рекла бих, по своме значају и значењу могао наткрилити не само ову причу, већ и читаву ову књигу, јесте откриће тавана и његовог тајанственог света. Сама мистичност мрака, тамнине, остављених, заборављених ствари, учила, појачавала је дејство дечије маште до неслућених размера. И управо овде, дечак открива саму суштину постања људског друштва, а нехотично, можда и читавог свог каснијег животног пута: кроз пронађене макете од папира, целих насеља, градова и села, са узбудљивим и детаљним навођењем материјала од којих су они сачињени (не треба заборавити, у веома оскудним временима), а ипак, сви они су изгледали као стварни!
На великим дрвеним таблама, кућице од картона, облепљене уздуж преполовљеним врбовим прућем – брвнаре, с крововима од испеглане домаће сламе – сламњаче. …Прозори са по четири или шест окана, а уместо стакала и завеса били су изнутра залепљени разнобојни прозирни омоти од бомбона. Кроз њихове шаре допирала је светлост соба, у ноћи…Унутар кућица биле су жице и мале сијалице…Кад се припоје жичице, дође светло у све куће тог минијатурног града.
И овде долазимо до сржи ове поетске прозе, која добија своје вишезначно и универзално обасјање, а може се назвати и скривеном поентом приче. Јер дечак-мали бог, у узрасту када се маштом може изнова створити свет и то по свом узору и укусу, а то значи и много бољи него што је, иначе, у стварности и човечанству, штавише када не постоје границе, ни закони димензија, ни простора-времена, доживљава својеврсну уметничку иницијацију:
Волео бих да и ја направим такав град – град у којем бих волео да живим. Исто такав, као овај на тавану мале школе…Дуго сам над тим градом био замишљен. Побегли смо из оне школе у ову школу, из овог града у овај град од картона. У полутами школског тавана, настављао сам, у машти, оно што су сеоски ђаци већ били саградили. Сваког дана сам уређивао живот тог малог града: замишљао његове становнике и путеве, сусрете и сукобе. …Све смо преселили на таван, у куће од картона и сламе. Заборављали смо стари живот. Навикли на овај, нови. Наш свет је доиста био ручни рад. А онда смо се пробудили…
Управо у овом пасусу и овој прози, садржана је сва тајна уметности, односно уметности речи, којом је дечак, тад несвесно кренуо – ка песништву и замишљању сопствених светова, бољих од стварних, чему остаје веран читавог живота. И зато у овој прози видим замајац читаве, не само ове књиге, већ и целокупног стваралаштва Драгана Лакићевића, нарочито у поезији, где се дошло до срећног споја и открића саме сржи уметности – стварања другачијих, имагинарних светова, различитим уметничким средствима (ликовним, вајарским, архитектонским, музичким, а у овом случају речима), па бих ову причу насловила: ГРАД ОД ПАПИРА/КАРТОНА. Штавише, можда је и читава збирка могла понети тај наслов, као симболични кров под којим су се нашле и остале успеле приче, иначе, веома другачијих инспирација и усмерења од ове, а чије је исходиште, чини ми се, управо у овом носивном мотиву читаве књиге, садржаном у првој приповеци „Летња школа“.