Маја Стокин
„ШУМАР НА ОСТРВУ – ДЕЛИРИЈУМ ТРЕМЕНС“
Превозно средство ка амбису
У преписци са својим братом Михаилом, Достојевски пише: „Човек је тајна. Њу
ваља одгонетати…“ У својим бројним делима, у поезији и у прози, Лакићевић управо
то и чини. Пажљиви је посматрач света око себе, али и душевних стања, човекових
бездана и понора. У причи Шумар на острву – делиријум тременс, аутор је невидљиво, свезнајуће биће, који приповеда без тачке гледишта, али са панорамом. Његов
уметнички свет плод је пажљивог слушања и посматрања. Наратор ове приче је шумар,
повратник са робије, у непрестаној борби са својим несвесним, а читаоцу је додељена
посебна улога, која би се приближно могла окарактерисати као психоаналитичарска. Од
његове способности читања између редова, у преплету лирских монолога и загонетних
дијалога, зависи и дубина његовог доживљаја и разумевање приче.
Шумар је повратник са Голог отока, и кључни догађаји у његовом животу могли
би се сажети у реченици: „рат, па служба, па затвор“. Сазнајемо да је затвореник и
бивши начелник Удбе, неко ко је био на власти и у прилици да одлучује о људским
судбинама. Суочен са чињеницом, да у поодмаклим годинама, без породице и ближњих,
изневерен, заборављен, готово „избрисан“, живот преживљава утапајући тугу и
немирну савест у алкохолу. Каже да ко год је робијао „о затвору не говори – не због
страха. Ко је тамо био нема чега да се боји.“ Могли бисмо додати: Никога, сем себе.
Ђаво који га гони у делиријум тременс – не мирује, тражи своје. Главни јунак пије да
њега напоји. Кроз замишљени, жив разговор са најближим сарадником Ђуком
Вукалицом, Шејтом Капом, иследником са Голог отока и Александром Ранковићем,
министром унутрашњих послова, првим човеком Озне и Удбе, отварају се старе ране,
истерују на чистац нерашчишћени рачуни, враћа мило за драго, изговара се неизречено,
јер „ћутање је највећи затвор“. У шуми, која је за њега заклон, склониште и заштита, у
њој су роса и свежина, светлост али и немир. Саосећајна је, лековита, она разуме и
чува тајне. „Док си у шуми изнад тебе је небо“; ван шуме, у стварном, суровом свету,
изнад нас је неко. Увек је то онај који има моћ да одлучује о нашој судбини. Главни
јунак живи у немирно време, када издају идеали и јачи једу слабије, у време револуција
које су бурне, али када јењавају, носе са собом и политичке промене и душевне потресе.
Да би се опстало не бирају се средства. Издају се и лажно оптужују дојучерашњи
пријатељи. Људски свет се поистовећује са животињским, у којем влада закон јачег.
Ако не издаш – бићеш издан, ако не убијеш – неће те бити. Узнемирава горко спознање
да „револуција једе своју децу“ и да, чак и ако изађеш из појединачних битака као
победник, обично губиш у бици са собом. Наратор, друг Јован, болно закључује:
„Хтели су да ме убију пред свима, у интересу државе и Партије, а сад хоће да ја убијам
њих, овде где нико не види, где нико неће одговарати – пред очима шуме, храстова,
јасенова, макљена“. У шуми је мир, али и пакао, јер остати насамо са својом савешћу
и суочити се са бесмислом, значи живети у паклу. Пакао је мислено стање, а делиријум
тременс превозно средство ка амбису у којем је сâм ђаво.
У времену великих револуција сви су на губитку. „Што је ваљало, у рату је
погинуло, што није ваљало, то се провукло, преживело и сад старуши…“, закључује
Шумар на острву. Попут њега, „они који остају“ вечити су заточеници свог
унутрашњег света и демона са којима се једва преживљава, у делиријум тременсу. Без
могућности да се „ревидира“.
У писму брату, већ поменутом на почетку, Достојевски додаје: „Ја се тајном
(човека) бавим јер хоћу да будем човек.“ На сличном је путу и Драган Лакићевић.
Сликајући психичка и морална посрнућа својих јунака, не нуди излаз, али све време
пружа руку читаоцу, и јасно сигнализира којим ћемо се путем, кроз шуму, сигурно
изгубити.