Нова Зора

Часопис за књижевност и културу

Катарина Лазаревић Сретеновић

МУЗИКА ДОМАЋИХ АУТОРА ЗА ГУДАЧЕ

(Концертна сезона Филолошко-уметничког факултета у Крагујевцу 2023/24)

Београдски ансамбл Метаморфозис
Овогодишња Концертна сезона Филолошко-уметничког факултета отворена је 1. новембра 2023. године у Свечаној сали Прве крагујевачке гимназије концертом Музика домаћих аутора за гудаче реномираног ансамбла Метаморфозис, чији је уметнички руководилац виолиста и редовни професор ФИЛУМ-а Саша Мирковић. На репертоару су биле композиције домаћих аутора, од којих су три биле премијерно изведене, што је за крагујевчку музичку сцену и публику од великог значаја.
Сведоци смо да су целовечерњи концерти посвећени извођењу савремене уметничке музике у нашем граду реткост. У том смислу, Музика домаћих аутора за гудаче била је прилика за један јединствени, свежи и мисаони доживљај. Оригиналне звучне поетике аутора чија су се дела изводила и разноликост порука које оне са собом носе, тако актуелне у садашњем тренутку, као и сам начин интерпретације, дали су једну посебну вредност у естетском смислу. Такође, овим концертом је успостављена веза између Крагујевца, ФИЛУМ-а и њеног композиторског стваралаштва, веза између прошлости и садашњости, с обзиром да већина аутора предаје на овом факултету или је пореклом из Крагујевца.
Београдски ансамбл Метаморфозис основан од стране виолисте Саше Мирковића и виолончелисткиње Татјане Јовановић Мирковић 2005. године, дуги низ година важи за један од најреспектабилнијих састава на нашој музичкој сцени. Њихов репертоар је претежно базиран на савременој музици домаћих и страних аутора, а ансамбл се на музичку сцену Србије, а и ван наше земље, позиционирао својим јединственим изразом. Поред бројних фестивала на којима је учествовао, ансамбл Метаморфозис је остварио и бројне трајне снимке за радијске и телевизијске програме. Веома важно деловање састав остварује извођењем дела савремених аутора, тако да је до данас премијерно извео 170 нових композиција.
Композиција Думка за гудачки оркестар композиторке и редовне професорке ФИЛУМ-а Јасне Вељановић (1980), посвећена гудачком камерном оркестру Метаморфозис, настала је управо поводом овог концерта. Дело карактерише редукован тематски материјал и хармонски садржај, а с обзиром на изворно значење речи думка која је украјинског порекла и односи се на мисао, размишљање, оно може бити тумачено са различитих аспеката. Од једне врсте егзистенцијалног вакуума у коме се савремен човек налази, његове емоционлне отуђености до фрагментарности у мисаоном погледу. У интерпетативном смислу, иако ансамбл Метаморфозис тренутно чине млади уметници којима се може сугерисати у погледу одређених техничких детаља, свакако не може у контексту инспирисаности и искрености коју су пренели током извођења ове композиције.
Дело композитора и доцента ФМУ у Београду пореклом из Крагујевца, Лазара Ђорђевића (1992) D-Madness за соло виолу и 15 гудача, поруџбина је виолисте Саше Мирковића. Композиција је своју премијеру имала 2019. године на концерту под називом La Follia. D-Madness је концепиран тако да у потпуно новом руху оживи познату тему La Follia кроз низ међусобно повезаних варијација, чиме само дело одише истовременим присуством архаичног и авангардног звука. У тој игри звукова нарочито се истакао виолиста Саша Мирковић који је са посебним афинитетом, преданошћу и енергичношћу освојио публику. Његова појава, однос према инструменту и колегама на сцени, деловали су импресивно остварујући јединствену и оригиналну звучну поетику.
Једно од четири дела компонованих према напевима из октоиха (осмогласника) у оквиру циклуса Музика октоиха, Остинато супер тема Октоиха композиторке Љубице Марић (1909-2003) која је рођена у Крагујевцу, изведена је у централном делу концерта. Остинато се односи на стално присуство једне мелодије која је поверена клавиру коју карактерише равномерни четвртински покрет, незнатно варирајућа мелодија и променљива метрика. Цео мелодијски ток у клавиру је замишљен као једна тема која се обнавља без престанка и која је затворена у кругу. Пијанисткиња Јована Радовановић, харфисткиња Ивана Павловић и чланови ансамбла Метаморфозис начином извођења побудили су размишљања о метафори Времена коју је композиторка Љубица Марић уметничким средствима и настојала да озвучи, тако актуелним у данашњем тренутку. Сенчећи своје деонице посебним нијансама, извођачи су на прави начин успели да пренесу емоцију и идеју целокупног дела.
Капричо за гудачки оркестар композитора и редовног професора ФИЛУМ-а Милорада Маринковића (1976), дело је које је настало 2006. године. Основна идеја композиције јесте уметничка транспозиција звука гусала на шта и упућује сам назив Капричо (пркос) у контексту ове врсте духа присутног у народној епској поезији. Дело има четири одсека од којих су прва три у темпима брзи-лагани-брзи, а последњи, чију мелодију божићног тропара доноси соло виолончело, отелотворује духовност. Све је то постигнуто минималистичким средствима, али у контексту евоцирања епске поезије и звука гусала. Сугестивно извођење и посебан шарм који је доминирао током извођења, били су прилагођени духу и изразу самог дела. Посебну заслугу за такав утисак имао је виолончелиста Павле Поповић у соло деоници, који је својом изражајном и емотивном интерпретацијом демонтрирао оно лично и искрено у извођењу.
Премијера дела Молитва за гудачки оркестар композитора и доцента ФИЛУМ-а Владимира Трмчића (1983) како по свом називу, тако и по звучању, отворила је простор индивидуалистичког ишчитавања дела и давања значења. Изливајући наша осећања душе кроз разговор са Богом, односно кроз молитву, ми то чинимо тихо и нечујно. Управо се кроз коришћена музичка средства и преовлађујућу пиано и пианисимо динамику овај поступак отелотворује, граничући се са тишином у коју аутор зарања да би се пронашао крајње индивидуални смисао молитве. Чланови ансамблаМетаморфозис успели су да пренесу свеопшти мир и сталоженост којом композиција одише, уз поједине делове који у интонативном смислу нису били најсјајнији, али су свакако били инспиративни и експресивни.
Премијера, а уједно и последње дело које је изведено на концерту Размишљај! Спавај! Играј! композитора, редовног професора и декана ФИЛУМ-а Зорана Комадине (1966), састоји из три дела који се могу изводити и независно један од другог. Сваки део предстваља одраз ауторових личних доживљаја и емоционалних стања, а сама композиција је делимична рекострукција дела писаног пре више од тридесет година. Полетност, енергичност и атрактивност су речи којима бисмо најбоље могли описати начин извођења ове композиције. Узајамност и размена емоција које су током извођења ове композиције биле манифестоване, потврдиле су софистицираност коју ансамбл Метаморфозис поседује и чију је вредност публика препознала и наградила.
Да савремена уметничка музика треба да живи и да има своје истакнуто место на музичкој сцени, потврђено је и овим концертом у Крагујевцу. Да је она способна да комуницира на различитим нивоима, да у естетском смислу делује на публику и да побуђује најразличитије мисаоне и емоционалне процесе, имали смо прилике да чујемо кроз најразличитије индивидуалне звучне поетике наших савремених аутора. Чини се да су овакви подухвати у контексту музичке уметности неопходни, а надамо се да ће бити и све чешћи, како бисмо мит о некомуникативности савремене музике коначно могли да демантујемо.