Слађана Илић

„ЈЕДИНА ДРУГАРИЦА“

Јунаци нашега доба

У причама Драгана Лакићевића увек уочавамо сентимент јунака према вре – мену које је прошло. То осећање управо је сразмерно протоку времена. Дакле, приближавање јунака старости, које подразумева свођење животних рачуна и један „поглед преко свега“ то осећање увећава. И док су такви јунаци усмерили свој поглед уназад, они млађи, „јунаци нашега доба“, како их је својевремено назвао Јанко Веселиновић, сматрају да све почиње од њих и да је све што припада прошлости неважно. За њих је прошлост један сасвим сувишан, дисфункционални баласт. Такви су потомци Кристине (чији је отац био предратни дипломата), и Ђорђа (који је припадао ослободиоцима, али који је позиције у новонасталом друштву изгубио оженивши Кристину). Овај текст је о њима. Они ниједног тренутка нису сентиментални ни према чему. Они ниједног тренутка нису емпатични ни према коме.
Намештај који повезује све јунаке ове приче, а који за Кристину и Ђорђа има статус реликвије, јер сведочи о њиховој љубави, искушењима и породичном времену, за њихове синове нема никаквог значаја. Они га, као у професијама успешни (адвокат и стоматолог), остварени, ситуирани људи, чак виде као извесно оптерећење. За њих су мајчине успомене о времену које је прошло сувишан, дисфункционалан мит. Све што се догодило пре њих, из њихове перспективе, уопште није важно.
Почетни капитал Кристининих и Ђорђевих потомака јесте њихово образовање које су стекли захваљујући родитељима. С обзиром на то да су одрастали у транзиционом, а сазрели у посттранзиционом добу, што за њих лично у материјалном погледу не значи ништа, али значи на нивоу друштвене атмосфере, они постају људи код којих је, сигурно, у младости била одсутна било каква потреба за побуном, а одсуство те потребе и није баш карактеристика праве младости, док је присутна жеља за уклапањем и стицањем материјалних бенефита. То подразумева егоизам на свим плановима, што је на основу њихових размишљања и поступака у причи очигледно, као и потпуна равнодушност према традиционалним тековинама и вредностима – и породичним, и културним, и идентитетским. Они, из наше перспективе, као да припадају данашњој кругодвојкашкој класи грађаниста који читаву науку праве од сасвим погрешне, намерно пројектоване тезе – да је основа савременог грађанског друштва заборав.
Те промене Драган Лакићевић дубоко региструје, и са животним и са књижевним искуством. Не излазећи из домена књижевности, чак ни са идејом да буде обавезно дидактичан, приповедајући о наведеном, као и о другим, још драстичнијим манифестацијама идеологије, оставља нас увек замишљеним над питањима слободе и личног избора. И стаје у низ којем припадају и Светлана Велмар Јанковић и Слободан Селенић.