Александар М. Милановић

НАЈШТЕТНИЈА РЕЧ 2022: ПЕТЛИЋКА

Избори за реч године постали су сасвим уобичајени и у свету и код нас, такмичења се организују још од 1971, а овај не само (социо)лингвистички но и културолошки феномен изазвао је до сада и безброј реакција, различитог усмерења.1 Све чешће то нису избори речи године, већ појма, па чак и знака године (сетимо се емотикона смајли), и неретко су и идеолошки обојени. Довољно је, на пример, сетити да је у време короне за реч године проглашена реч вакцина па да вас мине жеља да наводите нове примере у прилог наведене тезе. Уколико вас воља није напустила, латите се Рајнине књиге.
Леп пример потпуно другачије праксе јесте домаћи избор, у организацији Друштва за српски језик и књижевност Србије, уз сарадњу Катедре за српски језик са јужнословенским језицима Филолошког факултета у Београду, за најлепшу реч српског језика, а медији и јавност углавном су више него благонаклоно пропратили избор речи праскозорје 2022. Према учесницима анкете најлепша реч, праскозорје, на диван начин је у дослуху и са називом нашег листа. Када је својевремено еуфорија око избора за реч узела маха, неформално сам, у пријатељским разговорима, предложио неким институцијама и неким србистима како би било добро да имамо избор и за најружнију, најдевијантнију, најнесрећније грађену реч године, некакву реч-грдобу, али се моја идеја колегама углавном није свидела. Пропала је моја аргуентација да таквих речи у медијима има толико да би победница била заиста „ефектна“ реч, чијем би аутору „награда“ била наук да се са јавним језиком не треба играти, а да чак и за игру треба бити компетентан, знати правила. Пропала је и моја аргументација да чувена Златна малина – награда која се додељује за најгора филмска остварења године, први пут додељена далеке 1981. године – има и те како значајну културолошку улогу у Америци. Пропало је и моје позивање да сличне „награде“ и у области лексикотворства постоје другде у свету. Будући да су овакве „награде“ и медијски веома привлачне, образлагао сам тада, можемо просветитељски деловати на језик и говор наше нације, можемо професорима и наставницима српског језика, али и новинарима и свим другим посленицима јавне речи, давати примере лоше праксе. Тада вероватно нисам био ни довољно упоран.

Од тога времена до данас много тога се променило на српском језичком простору, углавном у лошем правцу. Језик наших медија, рекли би нормативисти старог кова, све је „искваренији“, а покушаји лексичких креација у језику наших публициста, колумниста, текстописаца, нарочито наших стручњака за маркетинг, по – казује снижавање пре свега језичког (и сваког другог) укуса, а потом и језичких компетенција. Стога сам у складу са језичким променама, али и променама језичке ситуације, променио приступ новим речима у српском језику: место најружније или најдевијантније изабраћу самостално најштетнију реч 2022. године. Ружноћа постоји у природи и сама по себи не може штетно деловати, а може бити и симпатична. Постоје, међутим, и штетне речи, које могу потпуно погрешно деловати на заједницу, и које треба јавно критиковати док је времена. Не, дакле, њихове ауторе (који углавном не знају шта чине), већ саме речи, односно лексеме – речено језиком лингвистике.

Наметање такозваног родно осетљивог језика (РОЈ-а) силом и претњом, односно чувеним законом донесеним мимо сваке процедуре, а по брзини равном „соколу“, условило је нови рад старих, зарђалих машина за ковање нових речи, али и створило готово панични страх код просечних говорника српског језика да се случајно не огреше о закон.2 Отуда потреба за ковањем нових речи и у оним ситуацијама које не бисмо могли ни претпоставити, отуда појава да нове речи ад хок кују и они који то никада нису ни желели ни хтели. Но, постати лексикотворац није лако: треба знати историју српског језика, треба знати правила творбе речи у савременоме стандардном језику, а поврх свега треба имати добро језичко осећање, Белићевим речима речено. Ово последње најтеже је стећи, потребно је много учења, али и много читања. Наш страх од кршења закона, знамо из историје, ништи наш страх од огрешења о српску културу. За прво се иде у затвор, за друго – ником ништа! А ситуације у којима морамо брзо пронаћи нову реч по РОЈ-у све су чешће, неретко праћене решењима којима би позавидели водећи лексикотворци кроз историју српске књижевности: Сима Милутиновић Сарајлија, Ђорђе Марковић Кодер, Лаза Костић, Јован Јовановић Змај, Станислав Винавер, Васко Попа… Но, доста је историје.

Пређимо зато на реч победницу за 2022. Да не бисмо увредили људе који су из најбоље намере сковали најштетнију реч године, тачне податке ћемо замаглити као на фотографијама у новинама и часописима и у видео-записима у телевизијским емисијама. Елем, мало и симпатично локално удружење спортских риболоваца ре – шило је да организује такмичење за најмлађе чланове у циљу популаризације овога спорта. Годинама је то чинило без икаквих проблема и стекло велику популарност у региону. Но, не лези враже. Најмлађе категорије у многим спортовима се већ деценијама називају петлићи. Тако је било и у спортском риболову. Елем, од када је РОЈ осица зазујао свуда око нас, зазујао је и у главама организатора: Како назвати девојчице које се такмиче у категорији петлића? Како их не увредити, не унизити, не поништити им „род“ (а заправо пол)? Мислили, мислили, па коначно смислили. Покушавам ући у ток свести председника удружења или неког другог „кума“ манифестације: „Кокошкице не могу бити никако, то ће их несумњиво увредити. Можда петлићице? Као бекица према бек у оном приручнику? Можда петлићесе, према кловнесе у словеначком новојезику? Хммм… Нешто ми ни ту не ваља. Петлићке? Па ’ајде, кад већ нешто мора…“ И остадоше петлићке!

Реч петлићка, међутим, иако смештена у хумористички контекст, мора нас дубоко забринути. Да ли је ово будућност српског језика, будућност лишена сваког смисла и комуникативних потреба? Српска језичка норма увек је произлазила из говорне праксе, а не из довијања у неприлици, нарочито не из декрета. Петлићка је резултат присилног наметања. Петлићка је последица непромишљенога државног језичког инжињеринга. Петлићка је суноврат наше државне језичке политике. Не бисмо, нажалост, писали о овој речи која је погоднија за кафанске вицеве или отрцане интернетске шале да сличних речи наказа у пракси свакодневно нема све више у јавном језику. Србистика је уједињена у осуди овакве језичке праксе, о чему сведоче бројне акције, текстови у стручној периодици и штампи, а првенствено зборник Положај српскога језика у савременом друштву (2021) Матице српске.
Уколико се прихвати мишљење Васка Попе, коме заиста треба веровати када су песничка посла у питању, изгледа да је дошло време да почетком ХХI века свако од нас у Србији у изнудици постане песник:
Сваки човек је, бар једном у свом животу, песник. Догађа се то у тренуцима обасјаним црвеним или црним звездама, у изузетним тренуцима великих узбуђења када свакодневне речи и реченице не помажу да се искаже. У тим тренуцима човек скује своју, нову реч, сагради своју, нову реченицу. Чинећи то, човек се понаша као песник, он јесте песник у тим тренуцима. Те несвакодневне речи (ја бих их назвао лепим речима) представљају сабрана песничка дела једног човека.
Попа је у књизи Калем, додуше, мислио на „лепе речи“, мислио је „на тренутке великих узбуђења“. Није мислио на ружне и штетне речи, ни на тренутке великог страха и изнудице. Овакве речи и оваква стања нису потребне ни песничком ни свакодневном ни стандардном језику. Но, државна принуда, присила, претња вербалним деликтом доводиће нас ускоро – ако се закон убрзо не промени – у ситуацију да најштетнијим речима попут петлићке по медијима тапшемо, уместо да служе као примери идеолошког бесмисла и наше немоћи да му се одупремо.